The Royal Thai Government has strengthened the Port-in Port-out (PIPO) Control Centers’ monitoring capacity through the setup of the mobile inspection unit “Flying Inspection Team” or FIT which was mandated to operate random vessels inspections in parallel with those of 31 PIPO Centers in 22 coastal provinces so as to cross-check the effectiveness of the inspections conducted by the said PIPO Centers.
The FIT consists of 4 groups, each equipped with 8 inspection experts from the relevant governmental agencies, namely, the Royal Thai Navy, the Department of Fisheries, the Marine Department, the Department of Labour Protection and Welfare, the Department of Employment, and the Royal Thai Police. The FIT’s inspection procedure is in line with the PIPO Center’s inspection handbook, which includes inspections of vessel documents, fishing gear and catch on board, and seafarers working on the vessel. The FIT’s operation ran from 29 January to 7 February 2018 and resulted in the rejection of 8 fishing vessels to port out due to the inconsistency between the information found during the inspections and the one previously submitted to PIPO Centers, such as crew identification number and VMS’ serial numbers. Their cases are currently ongoing. It was also found that one vessel failed to record the information in its logbook and was thus brought before the administrative sanction committee who issued a fine of 500,000 Thai Baht (approximately over 13,100 Euros). The findings of the FIT’s inspection in this early stage demonstrate that FIT’s standard is consistent with those of the PIPO Centers.
The findings of the FIT’s inspection also brought about the assessment of strengths and weaknesses of each of the PIPO Centers, leading to the grouping of the PIPO Centers according to their performance. This information is essential to the Action Plan to address each group’s particular needs. Moreover, Thailand is planning to revise the number of manpower assigned for each Center, taking into account the volume of port-in port-out requests, and to organize more training sessions for the Centers’ interdisciplinary team. Additionally, the inspection handbook will be revised in order to provide a clear, consistent and more effective guidance. The FIT will continue its mandate in cross-checking the PIPO Centers’ inspections, and any difference found will be analyzed to increase the effectiveness of the PIPO Centers.
The abovementioned measure has been implemented with a view to strengthening the performance of the PIPO Centers in monitoring and surveillance to ensure that vessels entering and departing Thailand are legal and adhering to proper labour treatments. This will also complement the effort in promoting the traceability of a food chain to ensure that Thailand will be free from aquatic animals and fisheries products obtained from the illegal fishing and labour mistreatment.
รัฐบาลไทยเพิ่มความเข้มงวดการเฝ้าระวังของศูนย์ควบคุมการแจ้งเข้า – ออกเรือประมง (PIPO) โดยได้จัดตั้งชุดตรวจสอบเคลื่อนที่ที่เรียกว่า “Flying Inspection Team” หรือ FIT จำนวน ๔ ชุด ชุดละ ๘ คน ซึ่งเป็นการสนธิกำลังของผู้เชี่ยวชาญในการตรวจสอบเรือจากส่วนกลาง ๖ หน่วยงาน ได้แก่ กองทัพเรือ กรมประมง กรมเจ้าท่า กรมสวัสดิการและคุ้มครองแรงงาน กรมการจัดหางาน และสำนักงานตำรวจแห่งชาติ เพื่อดำเนินการสุ่มตรวจเรือคู่ขนานไปกับการตรวจของศูนย์ PIPO จำนวน ๓๑ แห่ง ใน ๒๒ จังหวัดชายทะเล ซึ่งเป็นการสอบยันประสิทธิภาพของการตรวจสอบของศูนย์ PIPO อีกชั้นหนึ่ง
กระบวนการตรวจของ FIT จะดำเนินตามคู่มือการตรวจของศูนย์ PIPO ซึ่งรวมถึงการตรวจเอกสารประจำเรือ เครื่องมือประมงและสัตว์น้ำบนเรือ และแรงงานบนเรือประมง ผลการปฏิบัติงานของชุดตรวจ FIT ระหว่างวันที่ ๒๙ มกราคม – ๗ กุมภาพันธ์ ๒๕๖๑ มีการปฏิเสธไม่อนุญาตให้เรือออกจำนวน ๘ ลำ ซึ่งพบหลักฐานบนเรือ เช่น หมายเลขประจำตัวของลูกเรือ และหมายเลขอุปกรณ์ VMS ไม่ตรงกับเอกสารที่ยื่นให้ศูนย์ PIPO ซึ่งได้มีการตรวจสอบความไม่สอดคล้องดังกล่าว เพื่อแจ้งความดำเนินคดี และพบเรือเข้ากระทำความผิด ๑ ลำ ซึ่งเจ้าหน้าที่ได้ดำเนินมาตรการทางปกครองกับเรือดังกล่าว โทษฐานไม่กรอกข้อมูลในสมุดบันทึกทำการประมง ซึ่งได้เปรียบเทียบปรับเป็นเงินจำนวน ๕๐๐,๐๐๐ บาท ผลการตรวจสอบของ FIT ในช่วงแรกยังคงปรากฎผลที่สอดคล้องกับผลการตรวจของศูนย์ PIPO
ผลการตรวจของ FIT ยังได้นำมาสู่การประเมินจุดแข็งจุดอ่อนของศูนย์ PIPO ต่าง ๆ และการจัดกลุ่มศูนย์ PIPO ตามลำดับประสิทธิภาพการปฏิบัติงาน เพื่อเป็นข้อมูลสำหรับการจัดทำแผนปรับปรุงการดำเนินงานของศูนย์ PIPO ที่เหมาะสมสำหรับแต่ละกลุ่มต่อไป นอกจากนี้ ไทยยังมีแผนปรับปรุงจำนวนบุคลากรประจำศูนย์ PIPO ให้สอดคล้องกับจำนวนการแจ้งเข้า – ออกของเรือ และเพิ่มการอบรมบุคลากรสหวิชาชีพของศูนย์ PIPO ตลอดจนพัฒนาคู่มือการปฏิบัติงานให้รัดกุม เพื่อให้การตรวจสอบมีแนวปฏิบัติที่ชัดเจน มีมาตรฐานเดียวกันและมีประสิทธิภาพสูงสุด โดยชุดตรวจ FIT จากส่วนกลางจะยังคงทำหน้าที่สอบยันการตรวจกับศูนย์ PIPO และจะนำความแตกต่างของตรวจที่พบมาวิเคราะห์เพื่อปรับปรุงประสิทธิภาพการทำงานของศูนย์ PIPO ต่อไปด้วย
มาตรการข้างต้นเป็นไปเพื่อสร้างความเข้มแข็งให้กับการตรวจสอบและเฝ้าระวังของศูนย์ PIPO เพื่อให้มั่นใจว่าเรือที่เข้าและออกท่าประเทศไทย เป็นเรือประมงที่ถูกกฎหมายและมีการใช้แรงงานที่ถูกต้อง ซึ่งจะไปเสริมกับการทำงานของระบบตรวจสอบย้อนกลับ เพื่อให้มั่นใจว่าไทยจะปลอดจากสัตว์น้ำและสินค้าประมงที่มาจากการทำประมงและแรงงานผิดกฎหมาย